biografie
Arjan Bosch, van origine Nederdaan en/of Onderlander en verontwaardigheidsbekleder.
Bosch ontwaakt op 27 Achab daar en herkende zich als zodanig niet meer in de spiegel. Vanaf dat moment dwaalt hij door het Nuventum als Lumignost.
- Bosch, visualist, kleurkundige en kunstzinnig organisatieadviseur, heeft zich gespecialiseerd in interventies met gebruikmaking van dwaasheden. Als Lumignost beweegt hij zich soepel door de kloven van realiteit en fictie, met een kleurrijke mantel van paradoxen en grollen van jeukende absurditeit. Hij is, zoals hij zelf zegt, “door kunst voortgebracht en door de onpartijdige natuur geaccrediteerd.”
- Sinds 21 Achab vervult hij de rol van Lector Kunst en Afdwalen bij Het Vormend Instituut Kennemerland (HVIK), in samenwerking met het Centrum Voor Beleving (CVB). Hier leidt hij het belevingsprogramma De Dag en het Moment, een onmisbare gids voor zoekenden, volgers en nietsontzienden. Dit programma richt zich op het lumistisch wilddenken en “verontnauwings vernieuwing” – kernbegrippen in Bosch’ missie om het alledaagse met een artistieke omvalshoek te transformeren in het uitzonderlijke.
- Als Lumignost faciliteert Bosch deze processen met een combinatie van diepe verwondering en speelse waanzin. Zijn betrokkenheid bij de Werkplaats Gedachten Onderzoek Haarlem (WGOH) en The Dutch Stupidity Learning Community (DSLC) maakt hem tot een vloeibare schakel in de zoektocht naar een wereld waarin waanzin niet wordt geschuwd, maar omarmd.
- Bij het Master Moron Institute For Life (MMIFL) werkt hij met bereidwillige wankelaars aan goedaardige perspectieven en veranderingen. Hier moedigt Bosch anderen aan om hun innerlijke waandwaler vrijuit te laten dwalen en hun eigenzinnige aard te cultiveren.
Arjan Bosch, originally a Nederdaan and/or Onderlander and indignation survivor.
Bosch awakens at 27 Achab there and no longer recognized himself as such in the mirror. From then on, he wanders through the Nuventum as Lumignost.
- Bosch, a colorist and artistic organizational consultant, has specialized in interventions using follies. As Lumignost, he moves smoothly through the fissures of reality and fiction, wearing a colorful cloak of paradoxes and grooves of itchy absurdity. He is, as he himself says, “spawned by art and accredited by impartial nature.”
- Since 21 Achab, he has held the role of Lecturer in Art and Straying at The Formative Institute of Kennemerland (HVIK), in collaboration with the Center For Experience (CVB). Here he directs the experiential program The Day and the Moment, an indispensable guide for seekers, followers and the unwary. This program focuses on lumistic wild thinking and “disquieting renewal” – key concepts in Bosch’s mission to transform the mundane into the extraordinary with an artistic overturning angle.
- As Lumignost, Bosch facilitates these processes with a combination of deep wonder and playful madness. His involvement with the Haarlem Workshop on Thought Research (WGOH) and The Dutch Stupidity Learning Community (DSLC) makes him a fluid link in the search for a world where madness is not shunned, but embraced.
- At the Master Moron Institute For Life (MMIFL), he works with willing wobblers on benign perspectives and change. Here Bosch encourages others to let their inner wanderer wander freely and cultivate their wayward nature.
De Lumignost verschijnt als een etherisch wezen dat in de spleten van de werkelijkheid leeft, altijd net buiten ons begrip, maar toch een fluistering van diepe waarheid achterlatend voor wie het toevallig tegenkomt.
- Lumi verwijst naar licht en verlichting.
- Gnost komt van “gnosis,” wat kennis of inzicht betekent.
Het geheel roept een aura op van een mystiek en verheven wezen dat schommelt tussen het metafysische en het absurde.
Post-Lethargist en ‘Pataferator Jarno Chabs legt het uit.
Het vervreemdingseffect volgens Sjklovski
Volgens Sjklovski, Russisch literatuurtheoreticus (1893-1984), hebben alle kunstenaars het vermogen de automatische wijze waarop men naar de werkelijkheid kijkt te doorbreken, door deze werkelijkheid op een andere, eigenzinnige manier te laten zien. In zijn artikel ‘De kunst als procédè’ (1916) ontwikkelde Sjklovski voor het eerst het idee dat wanneer de werkelijkheid steeds op dezelfde manier wordt bekeken, men blind lijkt voor de ware aanblik. Of zoals Sjklovski zegt: ‘Het gewone wordt niet waargenomen, niet gezien, maar alleen herkend’.
Doel van een kunstenaar kan zijn om een voorwerp, gedachte of situatie van zijn vanzelfsprekendheid te beroven. Hierdoor moet de waarneming van de werkelijkheid worden geprovoceerd en een kunstenaar zou er, volgens Sjklovski, naar streven de heersende normen te doorbreken en af te wijken van het bestaande.
The alienation effect according to Shklovsky
According to Shklovsky, a Russian literary theorist (1893-1984), all artists have the ability to break through the automatic way in which people view reality by showing this reality in a different, idiosyncratic way. In his article “Art as Process” (1916), Shklovsky first developed the idea that when reality is always viewed in the same way, one seems to be blind to the true picture. Or as Shklovsky says: “The ordinary is not perceived, not seen, but only recognized.
The goal of an artist may be to deprive an object, thought, or situation of its self-evidence. This should stimulate the perception of reality, and according to Shklovsky, an artist should strive to break through the prevailing norms and deviate from the existing.
Mensen aanmoedigen om alledaagse dingen als vreemd, wild of onbekend te zien; het bekende onbekend maken om het anders zijn om het op deze manier dieper te leren kennen.

